Suomi: Vrouw Maria -hylyn merkitys eurooppalaisesta näkökulmasta
Itämeri on perinteisesti ollut Pohjois-Euroopan tärkein kauppareitti ja kulttuurivaikutteiden leviämisväylä idän ja lännen välillä. 1700-luvun loppupuolen eurooppalainen merenkulku- ja kauppajärjestelmä oli hyvin yhtenäinen. Tieto, tavarat ja rahat kulkivat vakiintuneita verkostoja pitkin. Verkostoissa oli useita keskuksia, joista keskeisiä olivat Hollanti ja erityisesti Amsterdam. Vrouw Maria -alus oli osa 1700-luvun lopun eurooppalaista kauppamerenkulkua, ja se edustaa Itämeren kauppamerenkulussa tapahtunutta muutosta, jossa kauppiaat alkoivat käyttää pienempiä aluksia. Pienemmillä laivoilla saattoi purjehtia välillä eri reittejä pitkin, ja alusten lastina oli hyvin erilaisia tavaroita. Reitti Venäjän pääkaupunkiin Pietariin oli ahkerassa käytössä, ja monet ulkomaiset alukset kokivat haaksirikon Suomen rannikon tuntumassa. On tärkeää, että vedenalaisesta kulttuuriperinnöstä vastaavat viranomaiset huolehtivat tämän eurooppalaisen kulttuuriperinnön suojelemisesta.
Vrouw Maria on säilynyt erittäin hyvin. Alamastot ovat yhä pystyssä, ja muita takilan kappaleita on merenpohjassa rungon vieressä. Runko on lähes ehjä, ja se on suojannut lastia joka täyttää aluksen ruuman.
|