MoSS Suomi
MoSS United Kingdom MoSS Deutschland MoSS Nederland MoSS Danmark MoSS Sverige
Eric Nordevall

Siipiratashöyryalus E. Nordevall purjehtimassa Vättern-järvellä. Piirustus Forsvik varv.

E. Nordevall Götän kanavassa. Piirustus Forsvik varv.

Eric Nordevall II -projekti

Vuonna 1995 perustettiin Forsvikin telakkayhdistys Forsviks Varv, jonka päätti rakentaa siipiratasalus Eric Nordevall II:n. Aluksesta tulee alkuperäisen, kaksikymmentä vuotta vesiliikennettä palvelleen E. Nordevallin kopio.

Alkuperäisen E. Nordvallin ja sen sisaralusten myötä koko Ruotsin julkinen liikenne siirtyi uudelle aikakaudelle, koska niiden ansiosta pystyttiin avaamaan säännöllinen reittiliikenne Tukholman ja Göteborgin välille.

E. Nordevallin kaltaiset siipiratasalukset edustavat perinpohjaista muutosta, joka tapahtui Ruotsin matkustajaliikenteessä kun purjeveneistä ja hevosvetoisista kärryistä siirryttiin uusiin, konekäyttöisiin kulkuneuvoihin. Muutos kuvastaa teollisuuden vallankumousta ja tuona aikana tapahtunutta koneenrakennustaidon kehittymistä.

Eric Nordevall II:n rakentamisessa ei ole säästelty vaivaa tai työtä, ja aluksesta on tulossa täydellinen alkuperäisen E. Nordvallin kopio lukuun ottamatta muutamia muutoksia, jotka on tehty Ruotsin merenkulkuviranomaisten pyynnöstä.

Eric Nordevall II:ta rakennetaan Forsvikin telakalla Vätternin länsirannalla lähellä Karlsborgin kaupunkia. Rakentamisessa käytetään piirustuksia, jotka perustuvat tarkasti niihin hylystä otettuihin mittoihin, jotka saatiin 1980-luvulla tehdyistä tutkimuksista. Kun aluksen runko ja yläosat on saatu valmiiksi, se aiotaan hinata Vätternin toiselle puolelle Motalan tehtaalle, jossa höyrykoneet asennetaan paikoilleen. Koneita rakennetaan parhaillaan, ja työssä käytetään alkuperäistä alusta varten tehtyjä piirustuksia. E. Nordvallin alkuperäiset konepiirustukset ovat tallella, ja ne ovat nykyisin Ruotsin Merimuseon arkistoissa. Myös alkuperäisen E. Nordvallin koneet valmistettiin Motalan verstaalla.

Eric Nordevall II:ta rakennetaan tiiviissä yhteistyössä meriarkeologien, Ruotsin Merimuseon ja muiden Ruotsin kulttuuriperinnöstä vastaavien tahojen kanssa. Eric Nordevall II -projektin päämääränä on saada oikea höyrykäyttöinen siipiratasalus jälleen kuljettamaan matkustajia Götan kanavalla sekä Vänernillä, Vätternillä ja Mälarenilla. Suurelle yleisölle halutaan näyttää elävä kulttuurihistoriallinen esimerkki ajalta, jolloin Ruotsin teollisuus syntyi. Koska yhtään E. Nordevallin kaltaista alusta tai siinä käytettyä koneistoa ei ole säilynyt, Eric Nordevall II:n rakentaminen on merkittävä hanke sekä yleisen että merenkulun historian kannalta, ja sillä on merkitystä paitsi Ruotsissa, myös kansainvälisesti.

Registration period for the Portsmouth Seminar over.